جستجو
Close this search box.

بایسته‌های عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 14 دقیقه

عمل‌ گرایی مقوله بسیار مهم و راهبردی در کسب‌وکار محسوب می‌شود. شخصیت‌های عمل‌گرا معمولاً اقدامات سازنده‌ای برای خود و جامعه رقم می‌زنند و کسانی که روحیه عمل‌گرایی ندارند، توفیقات زیادی نخواهند داشت. در این مقاله چند نکته بسیار مهم درباره عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

فهرست مطالب

توسعه فردی

توسعه فردی

توسعه فردی ارتباط مستقیمی با تقویت عمل گرایی دارد. اشخاصی که عمل گرایی واقعی دارند، همواره به دنبال کسب دانش جدید و به روز رسانی کسب وکار خود هستند. اگر شما هم قرار است شخصیت عمل گرا داشته باشید، لازم است برای توسعه فردی خود جایگاه ویژه‌ای در نظر بگیرید و مرتباً در حال یادگیری باشید.

برای این‌که بیشتر داشته‌باشی باید بیشتر بشوی و برای این‌که بیشتر بشوی باید بیشتر یاد بگیری.

روحیه آموزش پذیری

اولین نکته‌ای که در توسعه فردی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، مفهوم آموزش پذیری است. آموزش پذیری از دو شاخص اصلی تشکیل‌شده است:

الف. تمایل به یادگیری؛ تمایل به یادگیری به‌صورت خلاصه یعنی چه قدر علاقه داریم تا اطلاعات جدید را دریافت کنیم و در حافظه خود بسپاریم؟ (می‌توانید همین‌الان بین 1 تا 10 به خودتان نمره بدهید).

ب. تمایل به تغییر؛ تمایل به تغییر یعنی چه قدر حاضریم سبک زندگی خودمان را مبتنی بر آموزه‌هایی که یاد گرفتیم تغییر دهیم و خودمان را به روز کنیم؟ (می‌توانید بین 1 تا 10 به خودتان نمره بدهید).

آموزش پذیری شما از فرمول زیر پیروی می‌کند:

میزان آموزش پذیری = تمایل به تغییر × تمایل به یادگیری

اگر عدد دست آمده زیر 50 هست، یعنی در مقوله توسعه فردی توفیقات زیادی نخواهید داشت و لازم است حتماً روی میزان آموزش پذیری خود سرمایه‌گذاری کنید.

چه زمانی تغییرپذیر خواهید بود؟

یکی از سرفصل‌های مهم در آموزش پذیری این است: شما زمانی می‌توانید اطلاعاتی که یاد گرفتید را به‌کار بگیرید که آن‌ها را در حافظه خود ذخیره کرده باشید و هیچ‌گاه آن را فراموش نکنید. به‌عبارت‌دیگر، از مراحل چهارگانه یادگیری که در ادامه بیان می‌کنیم، باید به مرحله سوم و چهارم برسید:

یک. ناآگاهی و ناشایستگی؛ حالتی است که نمی‌دانید که نمی‌دانید.

دو. آگاهی و ناشایستگی؛ حالتی است که می‌دانید که نمی‌دانید.

سه. آگاهی و شایستگی؛ حالتی است که می‌دانید که می‌دانید.

چهار. ناآگاهی و شایستگی؛ حالتی است که نمی‌دانید که می‌دانید.

هنگامی که به مرحله چهارم یادگیری می‌رسید، اطلاعات در DNA شما ذخیره می‌شود.

شما زمانی می‌توانید تغییرپذیر باشید که به حالت چهارم برسید و زمانی به حالت چهارم می‌رسید که از سه روش زیر استفاده کنید:

  1. تکرار منظم اطلاعات در بازه‌های زمانی مشخص
  2. تدریس اطلاعات به خود و هم‌نوعان
  3. استفاده از سیستم یک‌پارچه آموزش‌پذیری

سیستم یکپارچه آموزش پذیری

برای ارتقاء میزان آموزش پذیری که اولین سرفصل از توسعه فردی است، می‌توانید از سیستم یکپارچه زیر استفاده کنید:

الف. کتاب؛ سعی کنید هرروز کتاب بخوانید. حتی یک خط!!! همه شما در حال حاضر میزانی از آموزش پذیری را دارید. اگر به همان میزان آموزش پذیری که دارید پایبند باشید، به‌مرورزمان آموزش پذیری شما ارتقاء پیدا می‌کند. لذا سعی کنید به‌صورت روزانه کتاب بخوانید. شما می‌توانید کتاب‌های مختلف را در مکان‌هایی مانند ماشین، کنار تخت خواب، کنار میز کار و … قرار دهید و قبل از خواب یا هنگام استراحت یا قبل از شروع رانندگی یک خط کتاب مطالعه کنید. معجزه این کار به مرور خودش را نشان خواهد داد.

ب. فایل صوتی؛ شنیدن فایل‌های صوتی به‌صورت روزانه جدای از این‌که آموزش پذیری ما را ارتقاء می‌دهد، انرژی منفی ناشی از رسانه‌ها و صحبت‌های دیگران را از ما دور می‌کند. لازم نیست روزانه زمان زیادی را اختصاص دهید. می‌توانید به‌جای پخش رادیو یا موسیقی در ماشین، از فایل‌های صوتی آموزشی استفاده کنید.

فایل‌های صوتی انرژی منفی اخبار و افراد منفی‌نگر را خنثی می‌کند.

پ. رویدادها؛ سعی کنید هرچند وقت یکبار در رویدادها و سمینارهای مرتبط با کسب‌وکار خود شرکت کنید. وقتی وارد سمینار می‌شوید، با افرادی که آموزش پذیری بالایی دارند تشکیل یک فرا ذهن می‌دهید و زمانی که احساس خوبی دارید، اطلاعات فرا ذهن وارد ذهن شما می‌شود و شما فرصت خیلی بیشتری خواهید داشت که آموزش پذیری خود را ارتقاء دهید. لذا از فرصت حضور در سمینارها حداکثر استفاده را داشته باشید (البته مواظب باشید که شرکت در سمینار در کسب‌وکار شما اختلال ایجاد نکند).

ت. ارتباطات دوستانه؛ ارتباطات دوستانه با افراد موفق خیلی می‌تواند مفید باشد. تقریباً همه افراد خیلی موفق برای خود سازوکار آموزشی دارند و هنگامی‌که شما با چنین افرادی در ارتباط باشید، به‌صورت ناخودآگاه تمایل بیشتری برای آموزش پذیری خواهید داشت.

مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم!

دو نوع مهارت داریم:

الف. مهارت‌های سخت؛ مهارت‌های تخصصی کسب‌وکار شما مهارت‌های سخت نامیده می‌شود؛ مثلاً اگر حسابدار هستید، مهارت‌هایی مانند کار با لپ‌تاپ، کار با نرم‌افزارهای حسابداری، مدیریت محاسبات مالی و … مهارت‌های سخت شما محسوب می‌شوند.

ب. مهارت‌های نرم؛ مهارت‌هایی که ناظر به یک حرفه نیستند و در تمام کسب‌وکارها کاربرد دارند؛ مهارت‌هایی مانند مذاکره، فروش، مدیریت افکار و احساسات، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس و … همگی مصادیق مهارت‌های نرم هستند.

مهارت‌های نرم، زیربنای مهارت‌های سخت هستند؛ در نتیجه از اولویت بالاتری برخوردارند.

لازم به ذکر است که مهارت‌های نرم از اولویت بیشتری نسبت به مهارت‌های سخت برخوردار هستند؛ لذا سعی کنید همیشه اولویت را به مهارت‌های نرم اختصاص دهید. اگر مهارت‌های نرم را به خوبی فرابگیرید، یادگیری مهارت‌های سخت چندان دشوار نخواهد بود. از طرفی یادگیری مهارت‌های نرم سرعت یادگیری مهارت‌های سخت را افزایش خواهد داد.

بایسته‌های عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار

تلاش ذهنی

دومین سرفصل مهم در عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار استفاده از تلاش ذهنی در کنار تلاش جسمی است. برخی تصور می‌کنند افراد عمل‌گرا کسانی هستند که هیچ میانه‌ای با فکر کردن و استفاده از قدرت ذهن ندارند و صرفاً عاشق تلاش جسمی و کار میدانی هستند؛ درصورتی‌که یک فرد عمل‌گرای واقعی از تلاش جسمی به‌عنوان مکمل تلاش ذهنی استفاده می‌کند. در ادامه سرفصل‌های مهم درباره تلاش ذهنی را مرور خواهیم کرد.

چند مقدمه علمی درباره تلاش ذهنی

شما به کسی تبدیل می‌شوید که بیشتر اوقات به آن فکر می‌کنید.

قبل از این‌که تلاش ذهنی را به‌صورت کاربردی توضیح دهیم، لازم است ابتدا چند مقدمه علمی درباره این مسئله بیان کنیم. برای مطالعه بیشتر درباره تلاش ذهنی می‌توانید به مقاله تلاش ذهنی مراجعه کنید.

الف. جهان مادی ما از انرژی تشکیل‌شده است. (به‌عبارت‌دیگر، ماهیت پروتون و الکترون و نوترون چیزی جز انرژی فشرده‌شده نیست).

ب. ذهن ما فرستنده و گیرنده انرژی است.

پ. انرژی‌های مشابه یکدیگر را جذب می‌کنند.

قانون 68 ثانیه

قانون 68 ثانیه معتقد است اگر شما به مدت 68 ثانیه به‌صورت پیوسته به چیزی تمرکز کنید، بین شما و آن چیز مسیر انرژی پایدار شکل می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که پس از اتمام 68 ثانیه حتی اگر شما به چیز دیگری تمرکز کنید، مسیر انرژی بین شما و آن چیز همچنان وجود خواهد داشت.

ایجاد مسیر انرژی نقش بسیار ویژه‌ای در عمل‌گرایی دارد. دانشمندان ثابت کردند 14 ثانیه تلاش ذهنی و تمرکز روی یک چیز، به‌اندازه 2000 ساعت تلاش جسمی برای خلق همان چیز مؤثر است و هر چه زمان تمرکز بیشتر باشد، قدرت ذهنی به‌صورت تصاعدی زیاد می‌شود. لذا افرادی که ادعای عمل‌گرایی دارند اگر استفاده بهینه از تلاش ذهنی نداشته باشند، نمی‌توانند توفیقات چندانی در بازی کسب‌وکار داشته باشند.

شیوه درست استفاده از تلاش ذهنی

برای این‌که به بهترین شکل از تلاش ذهنی استفاده کنیم، باید دو اقدام عمده را انجام دهیم:

الف. هدف اصلی را در کسب‌وکار به‌وضوح مشخص کنیم. هدف اصلی می‌تواند در قالب رقم پولی ماهیانه و یا سالیانه باشد و همچنین می‌تواند در قالب تعداد فروش محصول و یا خدمات باشد. هر چه وضوح هدف بیشتر باشد؛ تلاش ذهنی مؤثرتر خواهد بود. مثلاً ممکن است صاحب کسب‌وکاری که نرم‌افزار حسابداری می‌فروشد، هدف اصلی‌اش این باشد که فروش خود را به ماهیانه دو هزار محصول برساند یا به درآمد خالص 1 میلیارد تومان در ماه دست پیدا کند.

اهداف مالی و پولی را تا جایی که ممکن است، واضح تعیین کنید.

ب. بین خودمان و هدف اصلی مسیر انرژی پایدار ایجاد کنیم. برای شروع می‌توانیم از قانون 68 ثانیه استفاده کنیم. ولی برای این که هدف ما سریع‌تر و با کیفیت بهتری محقق شود، لازم است مسیر انرژی را قوی‌تر کنیم. بهترین راه برای قوی‌تر شدن جریان انرژی، ایجاد احساس عالی و اشتیاق سوزان در خودمان است. هر چه احساس خوب قوی‌تر و بهتر باشد، مسیر انرژی قوی‌تری در ما شکل می‌گیرد.

نقطه شیرین (Sweet Spot)

فرض کنید شما صاحب کسب‌وکار نرم‌افزار حسابداری هستید و هدف اصلی شما رسیدن به فروش ماهیانه 2 هزار محصول می‌باشد. در حال حاضر شما ماهیانه 50 تا محصول می‌فروشید.

در چنین حالتی تصور فروش 2 هزار محصول در ماه خیلی واقع‌بینانه نیست و ممکن است برای شما خنده‌دار به نظر برسد و باور زیادی نسبت به آن ندارید. اشکالی ندارد. شما می‌توانید هدف اصلی خود را فازبندی کنید و در فازهای متعدد آن را محقق سازید.

اولین فازی که شما از حالت فعلی برای اجرایی کردن هدف اصلی تعیین می‌کنید، نقطه شیرین نامیده می‌شود. نقطه شیرین دو ویژگی مهم دارد:

الف. به اندازه‌ای بزرگ است که در شما هیجان ایجاد می‌کند.

ب. به اندازه‌ای کوچک است که می‌توانید آن را باور کنید.

در مثال مطرح‌شده شاید بتوان گفت اولین نقطه شیرین برای صاحب کسب‌وکار، فروش 70 محصول در ماه است. وقتی او به فروش 70 محصول رسید، باورپذیری‌اش قوی می‌شود و نقطه شیرین بعدی را فروش 100 محصول قرار می‌دهد. نقطه شیرین بعدی 150 محصول بوده و نقطه شیرین بعدی 250 محصول و ….

با استفاده از ابزار نقطه شیرین، سرعت و کیفیت خلق هدف را افزایش‌دهید.

نکته مهمی که در جملات بالا می‌توان مشاهده کرد، این است که هر چه نقاط شیرین بیشتری را طی می‌کنیم، به همان میزان باورپذیری بیشتر می‌شود و نقاط شیرین بعدی بزرگ‌تر خواهد بود. لذا اگر قدم‌های اولیه، قدم‌های کودکانه (Baby Steps) بودند، اصلاً نیاز نیست بترسیم یا نگران باشیم. کم‌کم قدم‌های بعدی بزرگ‌تر و سریع‌تر خواهند شد.

چرخه قدرت

استفاده درست از تلاش ذهنی چرخه قدرت را در کسب‌وکار شما به راه می‌اندازد. چرخه قدرت را می‌توان در نمودار زیر مشاهده کرد:

عمل گرایی در کسب و کار

وقتی تفکر صحیح داشته باشید، اشتیاق کافی برای انجام کار خواهید داشت و کار درست را انجام می‌دهید. نتیجه کار درست موفقیت هست و موفقیت باورپذیری و اعتمادبه‌نفس را در شما تقویت می‌کند. تقویت باورپذیری باعث می‌شود فکرهای بزرگ‌تری داشته باشید و فکرهای بزرگ‌تر اشتیاق بیشتر را درست می‌کند و درنهایت کارهای بزرگ‌تر را انجام خواهید داد و موفقیت‌های بزرگ‌تری کسب خواهید کرد. به‌عبارت‌دیگر عمل‌گرایی واقعی را می‌توان ورود در چنین چرخه قدرتی تعریف کرد.

عمل‌گرایی یعنی ورود در چرخه قدرت و بهبود و به‌زیستی مستمر و روزانه

البته عکس قضیه هم صادق است. یعنی اگر فکر نادرست و احساس غلط داشته باشید، عملکرد غلط خواهید داشت و به‌جای موفقیت با شکست روبه‌رو خواهید شد. شکست‌های مقطعی اگر اصلاح نشوند، اعتمادبه‌نفس و باورپذیری شما را خدشه‌دار می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود بدتر فکر کنید و احساس بدتری پیدا کنید و درنتیجه به رفتار غلط خود ادامه دهید و چرخه شکست را تشکیل می‌دهید. لذا می‌توان نتیجه گرفت که تفکر درست و تلاش ذهنی هوشمندانه، مقدمه بسیار مهمی برایی عمل‌گرایی محسوب می‌شود.

عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار

قوانین کسب و کار

سومین سرفصل مهم در عمل‌گرایی، قوانین کسب‌وکار است. در مقاله بازی کسب‌ و کار درباره قوانین توضیحات مفصلی ارائه‌شده است و در اینجا صرفاً به بیان کلیات اکتفا می‌کنیم.

برای این‌که به معنای واقعی کلمه عمل‌گرا باشیم، باید ابتدا قوانین موجود در محیط کسب‌وکار را بشناسیم و در مرحله بعد تا جایی که می‌توانیم خودمان قوانین کسب‌وکار را تعیین کنیم. درست مثل بازی‌های فوتبال کودکی که نیازی بود هر تیم 11 نفر باشند و زمین بازی ابعاد خاصی داشته باشد. بلکه با توجه به شرایط قوانین بازی فوتبال مشخص می‌شد.

خاصیت تعیین قوانین این است که وقتی شما قوانین را تعیین می‌کنید، جوری تعیین می‌کنید که برنده شدن برای شما راحت‌تر باشد. در مثال سابق افرادی که زرنگ بودند، معمولاً افراد قوی‌تر را در تیم خود قرار می‌دادند یا اگر زمین ناهموار بود، دروازه را طوری تعیین می‌کردند که توپ احتمال کمتری برای برخورد داشته باشد.

قوانین را به‌گونه‌ای تعیین کنید که احتمال برنده‌شدن افزایش پیدا کند.

افرادی که شناخت درستی از قوانین کسب‌وکار ندارند و از خلاقیت کافی برای تعیین قوانین (البته در چارچوب‌های قانونی و شرعی) برخوردار نیستند، نمی‌توانند به معنای واقعی کلمه عمل‌گرا باشند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

امتیازات کسب و کار

پس از تشخیص قوانین و تعیین آن، نوبت تعیین امتیاز در بازی کسب‌وکار می‌رسد. افراد عمل‌گرا در این زمینه بسیار زیرکانه و هوشمندانه عمل می‌کنند. در کسب‌وکار یک امتیاز اصلی و یک یا چند امتیاز جانبی وجود دارد. امتیاز اصلی در کسب‌وکار، تولید سود پایدار است. امتیازات جانبی متناسب با ارزش‌های صاحب کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد؛ ولی تمام امتیازهای جانبی باید در خدمت امتیاز اصلی باشد.

مهم‌ترین اثر توجه به امتیاز اصلی این است که فعالیت با نتیجه قاتی نمی‌شود. متأسفانه خلط بین فعالیت و نتیجه در بین افراد عمل‌گرا خیلی مشهود است. افراد زیادی هستند که روزانه ساعت‌ها کار می‌کنند؛ اما چون کار هوشمندانه انجام نمی‌دهند، تلاش آن‌ها منجر به خلق امتیاز اصلی نمی‌شود.

خاصیت تعیین امتیاز این است که فعالیت را با نتیجه اشتباه نمی‌گیرید.

این‌که شما 12 ساعت کارکنید یا 14 ساعت یا 16 ساعت چندان مهم نیست. مهم این است که چه تعداد محصول یا خدمات خود را به فروش رساندید و درنتیجه چه میزان نقدینگی را وارد کسب‌وکار خود کردید. در همین راستا باید توجه ویژه به واحد فروش خود داشته باشید و سایر واحدها باید در خدمت فروش بهتر محصولات و خدمات باشند.

نمودار امتیاز اصلی را ترسیم کنید

یکی از کارهای خوب که ترکیبی از تلاش ذهنی و کشف امتیاز اصلی است، ترسیم نمودار امتیاز اصلی در بازه‌های زمانی مختلف است. در بازه‌های زمانی مختلف نشان دهید که چه میزان فروش داشتید و نمودار آن را جایی قرار دهید که هم خود شما و هم همکارانتان آن را ببینند. آنگاه می‌توانید با تمرکز ذهنی روی امتیازها، امتیاز مطلوب در نقطه شیرین را تصور کنید و با فکر خود، امتیازات نمودار را بالا ببرید. وقتی به نمودار امتیاز اصلی تمرکز می‌کنید، فرصت پیدا می‌کنید تا از قانون 68 ثانیه استفاده کنید و این قانون اگر با اشتیاق سوزان همراه باشد، باعث می‌شود جهان هستی فرصت‌هایی را در اختیار شما قرار دهد که خلق نقطه شیرین برای شما میسر شود.

ترسیم نمودار امتیاز اصلی به شما کمک می‌کند تا از تلاش ذهنی برای بالا بردن امتیاز خود استفاده کنید.

تعامل با دیگران

یکی دیگر از سرفصل‌های مهم عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار تعامل با دیگران است. تعامل با دیگران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چون شما به‌تنهایی نمی‌توانید اهداف خود را محقق کنید و برای خلق امتیازات خود به دیگران نیازمند هستید. تعامل با دیگران در دو بخش کلی قابل تقسیم شدن است:

الف. تعامل با همکاران؛ شما هم صاحب کسب‌وکار هستید و هم رهبر کسب‌وکار هستید. در مواجهه با همکاران شما باید رهبری کنید. برای بررسی بیشتر مهارت‌های رهبری می‌توانید به مقاله مهارت‌های رهبری کسب‌وکار مراجعه کنید. ما در این مقاله به یک نکته مهم اشاره می‌کنیم. آن‌هم این است که همکاران شما در حکم ماکارونی رشته‌ای هستند.

شما هیچ‌وقت نمی‌توانید ماکارونی رشته‌ای را هل بدهید و صرفاً می‌توانید آن را به سمت خود بکشید. این قضیه دقیقاً درباره همکاران شما هم صادق است. زمانی بیشترین تأثیر را روی همکاران خود خواهید داشت که کمالاتی که می‌خواهید آن‌ها داشته باشند را ابتدا در خودتان ایجاد کنید. وقتی چنین شد، آن زمان همکاران شما در راستای رشد و تعالی حرکت می‌کنند. شما باید تلاش کنید برای همکاران خود الگو باشید.

همکاران شما ماکارونی هستند؛ یعنی باید آن‌ها را بکشید؛ نه این‌که هل‌ دهید!

ب. تعامل با افراد خارج از کسب‌وکار؛ تعامل با چنین افرادی معمولاً در قالب مذاکره انجام می‌شود. برای یک مذاکره موفق راهکارهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر مقاله مهارت‌های مذاکره موفق را بررسی کنید. در این مقاله به سرفصل‌های کلی درباره مذاکره موفق اشاره می‌کنیم:

الف. در مذاکره باید از فن بیان خوبی برخوردار باشید و از نشانه‌های کلامی و غیرکلامی برای انتقال مطلب استفاده کنید.

ب. مهارت شنیدن فعال بسیار مهم است. باید به‌قدری دقیق بشنوید که نیاز نداشته باشید از مخاطب بخواهید مطلب را دوباره توضیح بدهد. (هرچند اگر چنین نیازی احساس شد، اشکالی ندارد چنین درخواستی داشته باشید).

پ. هوش هیجانی بسیار مهم است. باید سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید.

ت. در طول مذاکره هم باید به منافع خودتان توجه کنید و هم منافع طرف مقابل را در نظر داشته باشید.

ث. صداقت و اخلاق را سرلوحه مذاکره قرار دهید.

ج. روحیه حل مسئله داشته باشید. به‌جای رویکرد مشکل محور، رویکرد مسئله محور داشته باشید و سعی کنید تا جایی که ممکن است از تهدیدها فرصت بسازید و موانع موفقیت را به عوامل موفقیت تبدیل کنید.

هر امر مشروعی قابل‌ مذاکره کردن است.

نشاط کاری

شاید بتوان نشاط کاری را مهم‌ترین سرفصل در عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار دانست. همان‌طور که در قسمت تلاش ذهنی گفته شد، برای این‌که سرعت خلق امتیاز زیاد شود در کنار تمرکز به احساس خوب هم نیاز داریم. لذا خیلی باید به احساس خوب توجه داشته باشیم و سعی کنیم در هر برهه‌ای از کسب‌وکار با تمام فراز و نشیب‌هایش حس خوب داشته باشیم. مقاله‌ای با عنوان نشاط کاری برای توضیح بیشتر ابعاد مسئله نوشته‌شده است. بااین‌حال در این مقاله سرفصل‌هایی به‌صورت خلاصه بیان می‌شود.

از لحظه حال لذت ببر

همه ما در زندگی به دنبال خوشبختی هستیم و خوشبختی چیزی احساس رضایت و اطمینان نیست. خیلی‌ها فکر می‌کنند باید به دستاوردهای مختلف برسند تا خوشبخت باشند؛ درصورتی‌که این فکر بسیار نادرست است و در صورت صحیح بودن هم بسیار ناکارآمد است؛ چون رسیدن به چند روز زندگی خوش به قیمت گذراندن سال‌های سال بدبختی و حس بد اصلاً ارزش ندارد.

مهم‌ترین هدف شما در زندگی باید این باشد که همین‌الان احساس خوبی داشته‌ باشید.

کسب‌وکار ازآن‌جهت که مسیر رزق خداوند برای ما است، برای خیلی‌ها باعث دردسر شده است و آن‌ها ساعت‌ها زجر می‌کشند تا روزها و ساعاتی را بتوانند خوش باشند و لذت ببرند. این نوع نگاه اصلاً ارزشمند نیست و راه بهتری هم وجود دارد.

هرکدام از ما همین‌الان داشته‌هایی داریم که می‌توانیم بابت آن‌ها از خداوند مهربان سپاس‌گزار باشیم. وقتی به آن‌ها توجه می‌کنیم می‌توانیم همین‌الان حال خودمان را خوش نگه‌داریم و از  لحظه‌های کار کردن لذت ببریم.

همچنین اگر شما عمل‌گرای واقعی باشید و امتیاز اصلی و نقطه شیرین را مشخص کرده باشید، می‌توانید همین خود را در شرایط امتیاز خلق‌شده تصور کنید و حالتان را خوش نگه‌دارید.

در مواجهه با مسائل و چالش‌های مختلف کسب‌وکار هم می‌توانید به این نکته کلیدی توجه کنید. معمولاً مشکلات و چالش‌های امروز ما چیزهایی که سال‌های آینده وقتی آن‌ها را به یاد می‌آوریم، به آن‌ها می‌خندیم و می‌گوییم: «چه قدر کوچک بودند و چه قدر ما خودمان را بی‌خودی اذیت کردیم»! خب با این نگاه اگر قرار است در آینده به مشکلات امروز بخندیم، چرا همین امروز نخندیم و شاد نباشیم؟!

حال خوش فقط برای احساس خوشبختی کردن نیست. حال خوش بهترین بستر برای خلق امتیاز اصلی و امتیازات جانبی در کسب‌وکار است. شما وقتی احساس خوبی دارید، در اوج هماهنگی با جهان هستی قرار می‌گیرید و جهان هستی تمام ظرفیت خود را با بهترین سرعت به کار می‌گیرد تا امتیاز اصلی و امتیازات جانبی در کسب‌وکار شما خلق شود. در ضمن حال خوش باعث می‌شود ندای درون شما بهترین عملکرد را داشته باشد و مسیر رسیدن به موفقیت را بهتر به شما نشان دهد.

موانع حال خوش

برای این‌که همیشه حال خوش داشته باشیم و هرلحظه از کسب‌وکار خود لذت ببریم، باید ابتدا با موانع حال خوش روبه‌رو شویم و تا جایی که می‌توانیم آن‌ها رفع کنیم. درنهایت با استفاده از برخی عوامل حال خوش می‌توانیم کاری کنیم احساس خوب هرروز و هرلحظه مهمان ما باشد. در ادامه به چند سرفصل از موانع حال خوش اشاره می‌کنیم:

الف. رسانه‌ها؛ رسانه‌ها این روزها یکی از بزرگ‌ترین موانع حال خوش هستند. خیلی از رسانه‌های خارجی و حتی داخلی اخبار را به گونه‌ای طراحی و عنوان‌بندی می‌کنند که توجه بیشتری جلب کنند؛ در همین راستا اخبار منفی را بزرگ می‌کنند و حال ما را خراب می‌کنند.

بهترین راه برای از بین بردن اثر منفی رسانه‌ها، حذف آن‌ها از زندگی است. مگر این‌که کسب‌وکار شما ارتباط مستقیمی با اخبار داشته باشد. در چنین حالتی بهتر است از اخبار متنی استفاده کنید و اثر منفی اخبار منفی را با مطالعه کتاب‌های مثبت خنثی کنید.

ب. افراد منفی نگر؛ افراد منفی نگر مانع بزرگ دیگری برای حال خوش محسوب می‌شوند. چنین افرادی زمین و زمان را به هم می‌بافند و همه‌کس و همه‌چیز را جز خودشان مقصر وضعیت فعلی می‌دانند. چنین افرادی از دو ناحیه می‌توانند به ما آسیب برسانند:

  • با تکرار حرف‌های منفی روحیه ما را خراب کنند.
  • از آنجا که آن‌ها هیچ‌وقت حاضر نیستند مسئولیت صد درصد همه‌چیز را در زندگی خودشان بپذیرند، این روحیه را به ما هم انتقال می‌دهند و در ما این تفکر را ایجاد می‌کنند که دیگران مسئول موفقیت ما در زندگی هستند.

از همین رو اگر افراد منفی نگر خانواده درجه‌ یک و یا همکاران نزدیک ما نیستند، بهتر است محترمانه ارتباط خودتان را با آن‌ها قطع کنید. دلیلی ندارد وقتی نمی‌توانید حال دیگران را خوب کنید، حال خودتان را خراب نگه‌ دارید.

دلیلی ندارد که به‌ خاطر اصلاح حال بد دیگران، حال خوش خود را خراب‌ کنید.

اما اگر چنین افرادی خانواده درجه یک شما و یا همکاران نزدیک شما هستند، باید با آن‌ها مدارا کنید و سعی کنید تا جایی که ممکن است وقتی وارد فاز منفی گرایی شدند، بحث را عوض کنید. برای این‌که همان ترکش‌های منفی دریافت شده را خنثی کنید؛ می‌توانید از فایل‌های صوتی انگیزشی و مثبت استفاده کنید.

پ. کمال‌گرایی؛ یکی دیگر از موانع حال خوش کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی حالتی است که شما بخواهید شرایط در بهترین حالت باشد تا شما تصمیمی اتخاذ کنید و در راستای اتخاذ تصمیم حرکت کنید. مطمئن باشید هیچ‌گاه شما شرایط ایده آل را درک نخواهید کرد و اگر بخواهید منتظر چنین فرصتی باشید، هیچ‌گاه به‌دست نخواهد آمد.

افراد کمال‌گرا اعتقاد دارند که مسئولیت صد درصد زندگی با خودشان نیست.

ریشه کمال‌گرایی در این است که شما قائل نیستید که مسئولیت صد درصد زندگی شما با خودتان است و شما تمام چیزهایی که برای موفقیت لازم هست را در اختیار دارید. درصورتی‌که وقتی نگرش خود را عوض می‌کنید و مسئولیت صد درصد زندگی خودتان را می‌پذیرید، خواهید دانست که شرایط و اطرافیان شاید بتوانند در سرعت موفقیت شما خلل ایجاد کنند؛ اما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند جلوی موفقیت شما را بگیرند و شما با همین ظرفیت‌های فعلی می‌توانید امتیاز اصلی و امتیازات جانبی را در محیط کسب‌وکار خلق کنید.

فقط کافی است به ندای درونی توجه کنید هر زمان ندای درونی شما را به سمت انجام کاری فراخواند، بلافاصله اقدام کنید و نتیجه را به خداوند بزرگ بسپارید. آن‌وقت معجزه‌وار موفقیت را مشاهده خواهید کرد.

ت. اهمال‌ کاری؛ یکی دیگر از موانع حال خوش اهمال‌ کاری است. اهمال‌کاری یعنی وظیفه‌ای که وظیفه امروز خود را به فردا و روزهای آینده موکول کنیم. معمولاً وقتی نمی‌توانیم کاری را در زمان مناسب خودش انجام دهیم، حس بدی پیدا می‌کنیم؛ درست برعکس حالتی که وظیفه خودمان را به‌درستی انجام می‌دهیم، آن زمان احساس فوق‌العاده خوبی را تجربه می‌کنیم. معمولاً سه عامل باعث می‌شوند ما اهمال‌کار شویم:

  • باورهای غلطی که در ذهن ما وجود دارد و تصمیمات غلطی که در گذشته خودمان به‌واسطه اتفاقاتی که برای ما رخ داده است و یا نفوذ رسانه‌ها، حاکمیت و … اتخاذ می‌کنیم.
  • باورهای غلطی که در شعور نامحدود جهانی وجود دارند و وقتی می‌خواهیم تصمیمی را عملی کنیم، مانع فعالیت ما می‌شوند. برای این‌که بتوانیم از شر دو نوع باوری که گفته شد خلاص شویم و استقامت لازم برای انجام کار را پیدا کنیم، روش‌های مختلفی وجود دارد، یکی از آن روش‌ها استفاده از تکنیک eft است. (برای آشنایی با این تکنیک می‌توانید به سایت eft.ir مراجعه کنید).
  • تعهدهایی که قبلاً به خودمان و دیگران داده‌ایم و آن‌ها را شکستیم؛ بدون این‌که به این قضیه اقرار کنیم و مسئولیت صد درصد آن را بپذیریم.

برای این‌که با سومین عامل اهمال گرایی مبارزه کنیم، باید به گذشته برویم و تمام عهدهایی که با خودمان و با دیگران بستیم و سپس آن را شکستیم را به خاطر بیاوریم. سپس در ذهن خود اقرار کنیم که چنین کاری را انجام دادیم و مسئولیت صد درصد آن را بپذیریم و اگر قابل جبران هست، درصدد جبران مسئله بربیاییم. فقط کافی است این تمرین را انجام دهید. معجزه آن را خواهید دید. درنهایت باید بدانیم که عمل به تعهدات و انجام درست وظایف روزانه، نشانه شخصیت ما است.

شخصیت یعنی پایبندی به تصمیمات اتخاذ شده پس از فروکش کردن هیجانات اولیه

ت. وسواسی شدن روی اجرای قوانین؛ یکی دیگر از موانع حال خوش، وسواسی شدن روی اجرای قوانین است. افرادی که وسواسی هستند، هیچ‌وقت نمی‌توانند احساس خوب داشته باشند.

وسواس در هر زمینه‌ای بد است و حال ما را خراب می‌کند و ما نباید حتی در اجرای قوانین عمل‌گرایی دچار وسواس شویم. وسواسی شدن هم ممکن است برای شخص ما ایجاد شود و هم ممکن است در ارتباط با دیگران باشد که هردوی این‌ها بد است و مانع حال خوش ما خواهد بود. لذا به‌هیچ‌عنوان نباید اجازه دهیم وسواسی شویم.

اهمیت بدهید؛ ولی نه آن‌قدر زیاد!

ث. زمان‌بندی؛ یکی دیگر از موانع حال خوش زمان‌بندی است. ما نمی‌دانیم بهترین زمان برای خلق اهداف چه زمانی هست. چه‌بسا دلایل زیادی وجود داشته باشد که زمانی که ما انتظار داریم امتیاز اصلی یا نقطه شیرین خلق شود، بهترین زمان ممکن نباشد. لذا بهتر است برای امتیاز اصلی و امتیازات جانبی زمان مشخصی تعیین نکنیم؛ چون هر چه به انتهای ضرب‌الاجل نزدیک می‌شویم، استرس می‌گیریم و باورپذیری ما کاهش پیدا می‌کند؛ لذا بهتر است به خدا توکل کنیم و از او بخواهیم بهترین زمان ممکن را برای ما رقم بزند.

ممکن است شما بگویید «اگر چنین نگاهی داشته باشیم، انگیزه کار کردن را از دست می‌دهیم و دچار اهمال‌کاری می‌شویم». درصورتی‌که شما زمانی اهمال‌کار خواهید شد که کار درست را به‌صورت مداوم و در مدت زمان کافی انجام ندهید.

کار درست همان کاری هست که ندای درونی به شما پیشنهاد می‌دهد. مداومت یعنی کار درست در بازه زمانی مشخصی تکرار شود و زمان کافی هم زمانی است که جهان هستی برای خلق هدف لازم می‌داند (که لزوماً آن چیزی نیست که شما تشخیص می‌دهید)! لذا تا زمانی که کار درست را انجام می‌دهید و از انجام کار درست لذت می‌برید، چرا باید نگران زمان خلق شدن هدف باشید؟!

عوامل حال خوش

اگر شما بتوانید موانع حال خوش را برطرف کنید، خودبه‌خود عمل‌گرایی در شما بیشتر می‌شود و احساس بهتری را تجربه خواهید کرد. بااین‌حال به‌صورت خلاصه به سرفصل‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند به افزایش حال خوش در شما کمک کند.

الف. سیستم یکپارچه آموزش پذیری؛ سیستم یکپارچه آموزش پذیری به شما کمک می‌کند تا درست فکر کنید. وقتی شیوه تفکر صحیح باشد، به‌صورت خودکار احساس خوب در شما تقویت می‌شود و شما هم انگیزه بیشتری برای کار کردن دارید و هم از کار کردن لذت می‌برید.

ب. خندیدن و لبخند زدن؛ خنده دوای هر درد است. در آمریکا فردی که سرطان بدخیم داشت و به او گفته بودند تا 6 ماه بیشتر زنده نیستی، تصمیم گرفته بود به‌جای گریه کردن و غصه خوردن تمام این 6 ماه را زمانی که بمیرد با خنده و شادی سپری کند. پس از گذشت 6 ماه سلول‌های سرطانی به طرز کاملاً عجیبی از بین رفته بودند!!!! و این چیزی جز معجزه خندیدن نیست. در همین راستا سعی کنید تا جایی که ممکن است، بخندید و شادباشید و شادی کنید و از هر فرصتی برای خندیدن استفاده کنید.

لبخند زدن هم به‌اندازه خندیدن اثرگذار است. در ارتباط با دیگران وقتی لبخند می‌زنید، سیگنال امنیت و آرامش و خوبی را به دیگران انتقال می‌دهید و نه تنها حال دیگران را خوب می‌کنید؛ بلکه حال خودتان هم بهتر می‌شود؛ پس بر شما باد لبخند زدن!!!

پ. بازی کردن و ورزش کردن؛ بازی کردن و ورزش کردن در محیط کار یکی دیگر از عوامل حال خوش محسوب می‌شود. سعی کنید وسایل بازی در محیط کار داشته باشید (مانند بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌هایی مانند مافیا و …) و زمانی را برای بازی اختصاص دهید. همچنین شرایط و تسهیلاتی برای خود و همکارانتان فراهم کنید که بتوانند بهتر و راحت‌تر ورزش کنند و از ورزش کردن لذت ببرند.

ت. تغذیه مناسب؛ عقل سالم در بدن سالم است. اولین قدم برای تغذیه مناسب استفاده نکردن از تغذیه نامناسب است. فست فودها، تنقلات، نوشیدنی‌های گازدار و … همگی مصادیق تغذیه نامناسب هستند و باید از آن‌ها پرهیز کرد. مواظب باشید به‌عنوان میان وعده چنین چیزهایی در محیط کار وجود نداشته باشد. پس از دوری از تغذیه مناسب بهترین شیوه استفاده از غذاهای ارگانیک است. در همین راستا می‌توانید با مراکزی که محصولات ارگانیک می‌فروشند قرارداد ببندید تا همکاران شما محصولات ارگانیک را با تخفیف تهیه کنند.

ث. یاد خداوند؛ یاد خداوند آرامش‌دهنده قلب‌ها است. افرادی که به خدای بزرگ توکل می‌کنند و امر کار و زندگی خود را به او می‌سپارند و به دستورات او عمل می‌کنند، همواره احساس خوبی دارند و از لحظه‌لحظه زندگی که به آن‌ها هدیه شده است، کمال استفاده و لذت را می‌برند.

آگاه باشید! همانا با یاد خداوند قلب‌ها اطمینان پیدا می‌کند.

محاسبات مالی دقیق

یکی از سرفصل‌های بسیار مهم در عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار ، توجه به محاسبات دقیق مالی هست. خیلی از صاحبان کسب و کار به خاطر توجه بیش از حد به کارهای مختلف، دقت ها و ظرافت های کاری را از دست می دهند و همین مسئله باعث می‌شود تا بعدا ضررهای بسیاری را تجربه کنند. یکی از ظرافت هایی که در کسب و کار مهم است، محاسبات مالی دقیق است.

با وجودی که در گذشته محاسبات مالی به صورت سنتی  یا حداکثر توسط حسابداران صورت می‌گرفت؛ امروزه با روی‌کار آمدن نرم‌افزارهای حسابداری این امکان فراهم‌شده که صاحبان کسب‌وکار هم محاسبات مالی خود را سریع و با کمترین میزان خطاپذیری انجام‌ دهند و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند و هم روحیه عمل‌گرایی خود را حفظ کنند.

نرم‌ افزار حسابداری محک، یکی از بهترین ابزارها برای دقت در محاسبات مالی است.

اگر صاحب کسب‌وکار کوچک و یا متوسط هستید و علاقه‌مندید روحیه خودمحوری داشته‌باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌ افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌افزار حسابداری محک به شما این امکان را می‌دهد که:

  • با اندکی وقت‌گذاشتن تسلط کافی به نرم‌افزار پیدا کنید و لازم نباشد زمان زیادی برای یادگیری محاسبات مالی صرف‌کنید.
  • در مقایسه با محاسبات مالی سنتی در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  • در مقایسه با استخدام فرد یا افرادی برای انجام امور حسابداری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
  • با استفاده از افزونه‌های کاربردی محک، اقدامات خوب دیگری در راستای محاسبات مالی خود رقم بزنید؛ مثلا:
    • با استفاده از افزونه تحلیلگر محک گزارش‌های زیبا و کاربردی از عملکرد کسب‌وکار خود (به صورت نموداری) تهیه‌کنید. این مسئله در رصدکردن اهداف شغلی بسیار مهم و کاربردی است.
    • با استفاده از افزونه سیستم‌ پروژه‌های محک چند پروژه کاری را به‌صورت همزمان دنبال کنید و هزینه‌ها و درآمدهای هرکدام را به‌صورت مجزا گزارش‌گیری نمایید.
    • با استفاده از افزونه حقوق و دستمزد محک فیش حقوقی کارمندانتان را با کمترین خطای محاسباتی و با درنظرگرفتن همه عوامل دخیل در تعیین حقوق انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه چندارزی محک تبادلات بین‌المللی خود را متناسب با ارز کشور مقصد (و یا دلار) مدیریت کنید.
    • با استفاده از افزونه سفارش‌گیر محک همراه خوبی برای ویزیتورهای خودتان تهیه‌کنید و پخش مویرگی محصولات خود را به‌راحتی انجام‌دهید.
    • با استفاده از افزونه کلاینت شبکه محک چندین سیستم را به یک نرم‌افزار حسابداری متصل کنید و با تفکیک بخش‌های مختلف از هم مانند فروش، صندوق، مدیریت و … امور مالی خودتان را منظم‌کنید.

نرم‌ افزار حسابداری محک در چهار سری فروشگاهی، شرکتی، تولیدی و صنفی ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از سری‌ نرم‌افزارهای حسابداری محک می‌توانید به آدرس زیر مراجعه‌ کنید.

عمل گرایی در کسب و کار ؛ گامی مهم به سمت خلق اهداف بزرگ

عمل‌ گرایی در کسب‌ و کار بهترین قالب برای خلق اهداف و دستاوردها است؛ البته به‌شرطی که بایسته‌های عمل‌گرایی وجود داشته باشد؛ و الا همین فرصت استثنایی می‌تواند به تهدید جدی برای اشخاص عمل‌گرا تبدیل شود. تلاشی که در این مقاله صورت گرفت با این هدف بود که بایسته‌های عمل‌گرایی تا حد خوبی با شما مخاطبان عزیز گروه نرم‌افزاری محک به اشتراک گذاشته شود. امیدواریم لذت برده باشید. گروه نرم‌افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری