جستجو
Close this search box.

مالیات اینفلوئنسرها چگونه محاسبه می‌شود؟ | مالیات اینفلوئنسر مارکتینگ

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

مالیات اینفلوئنسرها تا قبل از تغییر الگوهای رسانه‌های اجتماعی، در سطحی که توقع مخاطبان از رسانه‌های اجتماعی به سمت مارکتینگ برود، مطرح نبود. با گذشت زمان، ایده ایجاد محتوای تأثیرگذار برای کسب درآمد شروع به توسعه کرد و در مدت زمان کوتاهی، اینفلوئنسرها با هدف رسیدن به ثروت های کلان روی کار آمدند. به مرور، این شکل از فعالیت به نوعی از اشتغال تبدیل شد و پس از آن در سال 1400 مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گرفت . به این ترتیب تکالیف مالیاتی و اطلاع از موازین حقوقی برای دفاع از منافع خود و تصمیم گیری درست در مورد مسائل مالیاتی برای اینفلوئنسرها ضروری شد.

فهرست مطالب

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

واژه influencer در لغت به معنی «تأثیرگذار» است. اما در شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. در حقیقت اینفلوئنسرها افراد مطرح و شناخته شده شبکه‌های اجتماعی هستند که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملاً عادی داشته باشند و کسی آنها را نشناسد. هر کسب و کار و برندی برای توسعه و رشد کسب و کار خود حساب ویژه‌ای روی تبلیغات باز می‌کند. اصولاً اگر شما بهترین کالا و خدمات را هم عرضه کنید؛ تا قبل از آنکه صدای خود را به مشتریان بالقوه خود نرسانید محکوم به شکست هستید. در حقیقت اعتبار اینفلوئنسرها به شما در دیده شدن کمک می‌کنند.

 اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اعتماد به واسطه؛ شاید بهترین تعبیر برای مارکتینگ بین اینفلوئنسر‌ها باشد. این روش تازه از روش های دیگر با تبلیغات ساده و سنتی متفاوت است. درواقع در این همکاری‌ با برند‌ها تنها یک پست از اینفلوئنسر نمی‌خرند، بلکه از او می‌خواهند از اعتباری که پیش فالوورهایش به دست آورده استفاده کند و در قالب تبادل تجربه، آن‌ها را معرفی کند. این اعتبار احتمالا همان چیزی است که نشان‌دهنده تاثیرگذاری این اشخاص است و بیشتربر تعداد فالوورهایشان تکیه دارد.

اینفلوئنسر مارکتینگ به روشی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن برندها با افراد مشهور یا صفحات پرطرفدار در شبکه های اجتماعی در قبال هزینهٔ تعیین شده همکاری می‌کنند تا با استفاده از اعتبار این افراد در نزد مخاطبانشان محصول یا برند خود را تبلیغ کنند.

تبلیغات توسط افراد مطرح شبکه‌های اجتماعی از جمله روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که هر برند بسته به شرایط و بودجه بندی خود، طرح تبلیغاتی خاصی را برای خود در نظر می‌گیرد. استفاده از استوری اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نیز یکی از راه‌های معمول برای تبلیغات است. به زبان ساده، آنها از نفوذ، تعداد زیادی از طرف‌داران و مخاطبان زیاد خود برای رشد یک طرح تجاری استفاده می‌کنند و به این ترتیب به صاحبان کسب و کار کمک می‌کنند تا فروش خود را افزایش دهند و آگاهی کامل از یک از برند ایجاد شود.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

معیار اینفلوئنسر بودن یک شخص چیست؟

از آنجا که امروزه بازار اینفلوئنسر مارکتینگ داغ است ، خیلی از اشخاص این انگیزه را پیدا می‌کنند که به جمع اینفلوئنسرها بپیوندند. مزایای بهره برداری از بازار داغ اینفلوئنسری باعث شده است، افراد سعی کنند تعداد فالوورهای خود را به هر قیمتی که شده بالا ببرند. خرید فالوورهای غیرواقعی، ایجاد شایعات جنجالی و تولید محتواهای سطح پایین اما پر مخاطب از جمله روش‌هایی است که برای افزایش تعداد فالوور به کار برده می‌شود.

این ترفندها گاهی باعث افزایش تعداد فالوور می‌شود اما به هیچ عنوان به معنی افزایش تاثیرگذاری افراد پرمخاطب نیست. نکته قابل توجه آن است کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، معیار دقیق‌تری را برای اندازه گیری میزان تأثیرگذاری یک اینفلوئنسر به کار می‌برند. آنها برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر، میانگین نرخ درگیرکنندگی یا  Engagement Rate دوازده پست آخر آن اینفلوئنسر و یا فرد پر مخاطب اینستاگرامی را مورد بررسی قرار میدهند.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ موفق است؟

یکی از بزرگ‌ترین دلیل افزایش اینفلوئنسر مارکتینگ، محفوظ ماندن اطلاعات مخاطبانتان است. در واقع مخاطبان هدف شما هر وقت که بخواهند، می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند و به‌راحتی با برند، کسب و کار و محصول شما آشنا شوند. علاوه بر این، اینفلوئنسرها در طول چرخه فروش، توضیحات بیشتری درباره محصول ارائه خواهد داد و با دنبال‌کنندگان خود درباره محصول شما صحبت می‎کند. این تعامل باعث افزایش اعتبار برند شما می‎شود.

مالیات اینفلوئنسرها
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

آیا یک اینفلوئنسر باید مالیات بپردازد؟

امروزه به دلیل فعالیت بالای اینفلوئنسرها در رسانه‌های مجازی، این رسانه علاوه بر جنبه‌های اجتماعی و سرگرمی، دارای زوایای قابل توجه اقتصادی نیز شده است. در این شرایط هر اینفلوئنسری که از شغل خود درآمد دارد، موظف به پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی است. مصوبه لزوم اخذ مالیات اینفلوئنسرها از درآمد تبلیغاتی آنها دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور توسط معاون سازمان امور مالیاتی به تصویب رسیده است.

اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام از بابت تبلیغاتی که در کانال‌ها و حساب‌های خود انجام می‌دهند، بر اساس قرارداد با سفارش دهنده یا واسطه‌های تبلیغاتی، درآمد کسب می‌کنند . به همین ترتیب بر اساس قوانین مالیات‌های مستقیم و قانون بودجه سال 1400 کل کشور، با شناسایی درآمد آنها توسط اداره مالیات، مبلغ مالیات سالیانه آنها تعیین می‌شود و پس از طی فرایند قانونی مشخص، مکلف به پرداخت آن به اداره امور مالیاتی می‌باشند.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی اینفلوئنسرها چگونه انجام می‌شود؟

اینفلوئنسرها وظیفه دارند برای هر سال مالیاتی (اصطلاحات کلیدی در قانون مالیات‌های مستقیم)، اظهارنامه‌ای حاوی اطلاعات درآمدی خود و هزینه‌ها و سایر اطلاعات را در موعد قانونی تنظیم و به اداره مالیاتی ارائه کنند. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی هر سال مالی اینفلوئنسر، برای اشخاص حقیقی، تا آخر خردادماه سال بعد از سال مالیاتی مربوطه می‌باشد.

در سال‌های گذشته، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه‌های کاغذی را خریداری و اقدام به تکمیل و ارسال آن می‌کردند. ازآنجاکه این کار، زمان گیر و هزینه بر بود، در راستای تکریم مودیان و همچنین سهولت و سرعت روند ارسال و سپس تحلیل اطلاعات اشخاص مشمول مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی در سال ۱۳۹۱ در دستور کار قرار گرفت. بدین ترتیب اشخاص با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، برای تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی خود به صورت آنلاین اقدام کرده و کد مالیاتی دریافت می‌کنند. همچنین بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه فعالان اقتصادی که برای دریافت پول از مشتریان و یا کسب درآمد از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند، باید برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند.

در حال حاضر سازمان امور مالیاتی به تنظیم اظهارنامه الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری تاکید دارد. ارائه اظهارنامه الکترونیکی به شرط تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیک صورت می‌گیرد و کلیه مشمولین قانون مالیاتی از جمله اشخاص حقیقی، حقوقی و تشکل‌های حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور از خدمات آنلاین و غیرحضوری این سامانه استفاده کنند.

مالیات اینفلوئنسرها چگونه محاسبه میشود؟

مبلغ مالیات اینفلوئنسرها چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات سالیانه اینفلوئنسرها توسط اداره مالیاتی بر اساس عوامل و نیز مستندات مشخصی تعیین می‌گردد. از عوامل مؤثر در تعیین مالیات اینفلوئنسرها چند فاکتور از همه مهم‌تر است:

  • جمع درآمد سالانه وی از تبلیغات اینفلوئنسر
  • هزینه‌های قابل قبول مالیاتی اینفلوئنسر
  • معافیت‌های مالیاتی برای اینفلوئنسر

محاسبه مالیات علی الراس برای اینفلوئنسرها

لازم است بدانید عدم تسلیم اظهارنامه مالیات اینفلوئنسرها در مهلت قانونی، موجب جریمه معادل 30 درصد مالیات متعلقه می‌شود. این جریمه قابلیت بخشودگی هم ندارد و در صورت عدم تسلیم اظهارنامه، هیچ‌کدام از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی قانونی، برای اینفلوئنسر قابل استفاده نخواهد بود.

چنانچه اینفلوئنسر به مدت سه سال متوالی، از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری کند، ممکن است مشمول جرم مالیاتی و بیش از شش ماه تا دو سال حبس شود. اظهارنامه مالیات اینفلوئنسرها مهم‎ترین ابزار در تشخیص درآمد و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی می‌باشد. اگر اظهارنامه‌ای که شرکت در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد شفاف نباشد یا ناقص باشد سازمان امور مالیاتی از اظهار نامه برای تعیین مالیات درآمد آن فرد استفاده نمی‌کند، بلکه بر اساس قراین و ضرایب مالیاتی، مالیات را محاسبه می‌کند و به این شیوه محاسبه مالیات علی الراس گفته می‌شود.

چرا اینفلوئنسرها برای پرداخت مالیات به مشاور مالیاتی نیاز دارند؟

این روزها، به لطف فناوری‌های جدید، خیلی راحت می‌توانید مسائل و مشکلات مربوط به امور مالیاتی را حل کنید.یکی از راه‌های رسیدگی به امور مالیاتی کمک گرفتن از مشاوران مالیاتی می‌باشد. بهتر است قبل از اینکه اقدامی برای پرداخت مالیات اینفلوئنسری خود کنید از یک مشاور مالیاتی کمک بخواهید. مشاور مالیاتی می‌تواند اطلاعات حقوقی و قانونی پیچیده را رمزگشایی کند. او کار کردن با اعداد و ارقام را خوب می‌داند و به جزئیات توجه ویژه‌ای می‌کند. مشاوران مالیاتی حرفه‌ای نحوه استفاده و کار با فناوری‌های جدید، مثل انواع نرم افزار حسابداری مانند نرم افزار حسابداری محک، ایمیل، نرم افزارها و ابزارهای تحلیل داده‌های مالی و نرم افزارهای تهیه گزارشات مالی و اظهارنامه مالیاتی را به خوبی می‌داند و به بهترین نحو در محاسبه مالیات اینفلوئنسرها به شما کمک خواهد کرد.

همان‌طور که گفتیم، طبق قوانین و مقررات اداره دارایی و امور مالیاتی کشور، اینفلوئنسرهای دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده که از محل تبلیغات کسب درآمد می‌کنند مشمول مالیات هستند. بر همین اساس، نرم افزار حسابداری محک و مشاوران مالیاتی حاضر دراین گروه نرم افزاری ، علاوه بر ارائه امکانات گوناگون برای هر صنف، به شما در محاسبه دقیق مالیات اینفلوئنسرها کمک خواهند کرد.

صورتحساب سود و زیان اینفلوئنسرها در نرم افزار حسابداری محک

صورتحساب سود و زیان اینفلوئنسرها در نرم افزار حسابداری محک

مالیات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمد برای دولت و از ارکان اصلی اقتصاد در کشورها است. به همین دلیل در توزیع مجدد ثروت و تأمین منابع مالی نقشی بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. سلامت نظام مالیاتی در هر کشوری ضامن توسعه پایدار آن خواهد بود. پرداخت مالیات جنبه اختیاری و داوطلبانه ندارد و حتی بدون نیاز به رضایت مودی از طرف دولت قابل وصول می‌باشد. شما به عنوان یک اینفلوئنسر می‌توانید برای دریافت صورتحساب سود و زیان حاصل از فعالیت‌های خود از نرم افزارهای حسابداری کمک بگیرید و حتما یک مشاوره مالیاتی دقیق با افراد خبره داشته باشید..

صورتحساب سود و زیان، یکی از صورت‌های مالی اساسی است که چگونگی و نتیجه عملکرد مالی یک اینفلوئنسر را طی دوره مالی نشان می‌دهد. این صورت حساب با ارائه خلاصه‌ای از اینکه اینفلوئنسرها چگونه درآمدها و هزینه‌های خود را از طریق فعالیت‌های خود به دست می آورند، محاسبه میکند. 

پرداخت مالیات اینفلوئنسرها امری مهم، دقیق و زمان بر است اما توجه به آن و رعایت نظم سالانه در ارسال اظهارنامه مالیاتی، این فرایند را تسهیل و تسریع می‌کند. شما با استفاده از نرم افزار حسابداری محک می‌توانید صورتحساب سود و زیان را دریافت کرده و به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شفاف‌تری بپردازید تا در زمان مناسب به اداره دارایی ارائه کنید.

منبع :roberthalltaxes

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری